فایل اس تی ال (STL File)

فایل اس تی ال

فایل اس تی ال (STL File)

فایل اس تی ال (STL) یک فرمت فایل سه بعدی است و برای ذخیره سازی مش بدون رنگ استفاده می‌شود. STL مخفف کلمه Stereo Lithography (استریو لیتوگرافی) است که فرمت فایل‌های سه بعدی قابل چاپ است که ابتدا توسط شرکت 3D Systems توسعه یافت.

فایل STL توسط طیف گسترده‌ای از نرم افزارهای سه بعدی پشتیبانی میشود. اس‌.تی.‌ال بطور گسترده در نمونه سازی سریع، چاپ سه بعدی و ساخت به کمک رایانه (CAD) استفاده میشود. فایل های STL تنها هندسه سطح یک جسم سه بعدی را نشان می‌دهد بدون اینکه هیچ‌گونه رنگی، بافت یا سایر خصوصیات مدل CAD را نشان دهد.

فایل STL
مش مثلثی که در یک پرونده STL ذخیره می شود

اطلاعات در مورد ذخیره سازی

یک فایل STL سطوح مش را به عنوان لیست ویژگی‌های هندسی توصیف می‌کند. جامد از چهره‌های مثلثی تشکیل شده است، که از یک رئوس معمولی و 3 رئوس که توسط مختصات آن‌ها تشریح شده است تشکیل شده است.

نرمال اختیاری است و می‌توان از آن برای تعیین قسمت داخلی مش استفاده کرد. در صورت تنظیم صحیح نرمال ، آن‌ها را می‌توان با استفاده از مهره‌های صورت محاسبه کرد. اگر امکان تعیین سطح مش وجود ندارد، باید تعمیر شود.

اطلاعات را می توان به صورت متن ساده یا باینری ذخیره کرد ، بعداً بیشتر از آن استفاده می شود زیرا این یک ذخیره سازی کارآمدتر است.

موقعیت Vertex بدون هیچ واحدی ذخیره می شود. این واحد را می توان پس از بارگذاری در وب سایت Sculpteo تنظیم کرد.

چه زمانی از فرمت STL استفاده کنیم؟

مزایای استفاده:
فرمت این فایل جمع و جور و ساده است. این فرمت فایل فقط برای توصیف مدل سه بعدی حداقل استفاده از آن را تعیین می کند که استفاده از آن را آسان می کند. مانند سایر فرمت های مش (obj، wrl، ply،…) نیازی به گذر از یک مرحله tessellation نیست که مش اصلی را برای دستیابی به یک فایل قابل چاپ تغییر می دهد. توسط چندین نرم افزار مدل سازی سه بعدی و چاپگرهای سه بعدی پشتیبانی می شود.

اشکالات:
اطلاعات اتصال را نادیده می گیرد، اما بیشتر نرم افزارهای سه بعدی می توانند استنباط کنند، ابزارهای Sculpteo هنگام بارگذاری مدل ، آن را بازپرداخت می کنند. پشتیبانی از رنگ استاندارد نیست و اغلب پشتیبانی نمی شود. برای مش چند رنگ باید فرم دیگری را از این لیست انتخاب کنید.